Algemene voorwaarden Borduur & Opdruk
E-mail: info@borduurenopdruk.nl
Website: https://borduurenopdruk.nl/
Artikel 1 – Definities
- Borduur & Opdruk: Borduur & Opdruk, gevestigd te Arnhem, KvK-nummer 73610461.
- Klant: degene met wie Borduur & Opdruk een overeenkomst is aangegaan.
- Partijen: Borduur & Opdruk en Klant samen.
- Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Borduur & Opdruk.
- Borduur & Opdruk en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
- Borduur & Opdruk en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.
Artikel 3 – Prijzen
- Borduur & Opdruk hanteert prijzen in euro’s, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- Borduur & Opdruk mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
- Borduur & Opdruk en de Klant spreken voor een dienstverlening door Borduur & Opdruk een totaalbedrag als richtprijs af, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- Borduur & Opdruk mag tot 10% van de richtprijs afwijken.
- Borduur & Opdruk moet de Klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
- De Klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
- Borduur & Opdruk mag de prijzen jaarlijks aanpassen.
- Borduur & Opdruk zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.
- Een consument mag de overeenkomst met Borduur & Opdruk ongedaan maken wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.
Artikel 4 – Betalingen en betalingstermijn
- Borduur & Opdruk mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag eisen.
- De Klant moet een factuur binnen 7 dagen na factuurdatum aan Borduur & Opdruk betalen, tenzij anders is afgesproken of op de factuur een andere betaaltermijn staat.
- Betalingstermijnen worden beschouwd als fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat wanneer de Klant het bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Borduur & Opdruk de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
- Borduur & Opdruk mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
Artikel 5 – Gevolgen te late betaling
- Betaalt de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag Borduur & Opdruk de wettelijke rente per maand voor niet-handelstransacties en de wettelijke rente per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
- Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan Borduur & Opdruk.
- De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
- Wanneer de Klant niet op tijd betaalt, mag Borduur & Opdruk zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft betaald.
- In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van Borduur & Opdruk op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
- Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Borduur & Opdruk, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.
Artikel 6 – Recht van reclame
- Wanneer de Klant in verzuim is, mag Borduur & Opdruk het recht van reclame inroepen ten aanzien van de onbetaalde aan de Klant geleverde producten.
- Borduur & Opdruk maakt gebruik van zijn recht van reclame door een schriftelijke of elektronische mededeling aan de Klant.
- Zodra de Klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de Klant de betreffende producten onmiddellijk retourneren aan Borduur & Opdruk, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- De Klant betaalt de kosten voor het terughalen of -brengen van de producten in lid 3.
Artikel 7 – Opschortingsrecht
- Tenzij de Klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 8 – Retentierecht
- Borduur & Opdruk kan gebruikmaken van zijn retentierecht en in dat geval producten van de Klant bij zich houden, totdat de Klant alle nog openstaande rekeningen van Borduur & Opdruk heeft betaald, tenzij de Klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
- Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de Klant nog geld moet betalen aan Borduur & Opdruk.
- Borduur & Opdruk is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant lijdt vanwege het gebruik van zijn retentierecht.
Artikel 9 – Verrekening
- Tenzij de Klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan Borduur & Opdruk te verrekenen met een vordering op Borduur & Opdruk.
Artikel 10 – Eigendomsvoorbehoud
- Borduur & Opdruk blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de Klant alle openstaande facturen van Borduur & Opdruk met betrekking tot een onderliggende overeenkomst heeft betaald, inclusief vorderingen vanwege het tekortschieten in de nakoming.
- Tot die tijd in lid 1 kan Borduur & Opdruk gebruikmaken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
- Voordat het eigendom is overgegaan op de Klant, mag de Klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of op een andere manier bezwaren.
- Wanneer Borduur & Opdruk gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud, dan wordt daarmee de overeenkomst ongedaan gemaakt en mag Borduur & Opdruk van de Klant schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.
Artikel 11 – Verzekering
- De Klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade, en diefstal:
- geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst
- zaken van Borduur & Opdruk die bij de Klant aanwezig zijn
- zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
- De Klant geeft op eerste verzoek van Borduur & Opdruk de polis van deze verzekeringen ter inzage.
Artikel 12 – Bewaring
- Wanneer de Klant bestelde producten pas later afneemt dan de afgesproken leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de Klant.
- Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de Klant.
Artikel 13 – Garantie
- Wanneer de Klant en Borduur & Opdruk een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Borduur & Opdruk enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.
- De garantie op producten geldt alleen voor defecten die zijn veroorzaakt door een ondeugdelijke fabricage of constructie of ondeugdelijk materiaal.
- De garantie geldt niet:
– in het geval van normale slijtage
– voor schade ontstaan door ongevallen
– voor schade ontstaan door aangebrachte wijzigingen aan het product
– voor schade door nalatigheid of ondeskundig gebruik door de Klant
– wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld - Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die Borduur & Opdruk levert, gaat over op de Klant zodra deze juridisch of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de Klant komen of van een derde die het product voor de Klant in ontvangst neemt.
Artikel 14 – Uitvoering van de overeenkomst
- Borduur & Opdruk voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit.
- Borduur & Opdruk mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
- De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de Klant.
- De Klant moet ervoor zorgen dat Borduur & Opdruk op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
- Zorgt de Klant er niet voor dat Borduur & Opdruk tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de Klant.
Artikel 15 – Informatieverstrekking door de Klant
- De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Borduur & Opdruk.
- De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
- Wanneer en voor zover de Klant dit verzoekt, retourneert Borduur & Opdruk de betreffende bescheiden.
- Stelt de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Borduur & Opdruk redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.
Artikel 16 – Vrijwaring
- De Klant vrijwaart Borduur & Opdruk tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Borduur & Opdruk geleverde producten en/of diensten.
Artikel 17 – Klachten
- De Klant moet een door Borduur & Opdruk geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
- Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant Borduur & Opdruk daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
- Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Borduur & Opdruk hiervan op de hoogte stellen.
- De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Borduur & Opdruk hierop gepast kan reageren.
- De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Borduur & Opdruk.
- Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Borduur & Opdruk andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.
Artikel 18 – Ingebrekestelling
- De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Borduur & Opdruk.
- De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Borduur & Opdruk ook daadwerkelijk op tijd bereikt.
Artikel 19 – Aansprakelijkheid Klant
- Wanneer Borduur & Opdruk een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
Artikel 20 – Aansprakelijkheid Borduur & Opdruk
- Borduur & Opdruk is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
- Wanneer Borduur & Opdruk aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
- Borduur & Opdruk is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
- Wanneer Borduur & Opdruk aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
- Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
Artikel 21 – Vervaltermijn
- Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Borduur & Opdruk vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.
Artikel 22 – Ontbinding
- De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Borduur & Opdruk toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
- Is de nakoming van de verplichtingen door Borduur & Opdruk nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Borduur & Opdruk in verzuim is.
- Borduur & Opdruk mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Borduur & Opdruk kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.
Artikel 23 – Overmacht
- In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Borduur & Opdruk door de Klant niet aan Borduur & Opdruk kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
- Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
– een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
– wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
– stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
– computervirussen
– stakingen
– overheidsmaatregelen
– vervoersproblemen
– slechte weersomstandigheden
– werkonderbrekingen - Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Borduur & Opdruk 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Borduur & Opdruk kan nakomen.
- Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als Borduur & Opdruk de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
- Borduur & Opdruk hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Borduur & Opdruk hiervan voordeel heeft.
Artikel 24 – Wijziging overeenkomst
- Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Borduur & Opdruk de overeenkomst aanpassen. Dit geldt niet voor producten die de Klant heeft gekocht in een fysieke winkel.
Artikel 25 – Wijziging algemene voorwaarden
- Borduur & Opdruk mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
- Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Borduur & Opdruk altijd doorvoeren.
- Ingrijpende wijzigingen zal Borduur & Opdruk zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
- Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.
Artikel 26 – Overgang van rechten
- De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Borduur & Opdruk aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Borduur & Opdruk.
- Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.
Artikel 27 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
- Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
- Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Borduur & Opdruk bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 28 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter
- Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en Borduur & Opdruk is Nederlands recht van toepassing.
- De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Borduur & Opdruk is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Borduur & Opdruk, tenzij de wet iets anders bepaalt.
Opgesteld op 01 augustus 2024.